Pewnie nieraz słyszałeś o powrocie do korzeni pod względem zachowań, ubioru, świątecznych dań tradycyjnych, ale czy naprawdę kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak odżywiał się człowiek prehistoryczny? Czy nasi przodkowie żyliby zdecydowanie dłużej, odżywiając się ówczesnymi plonami natury, żyjąc w naszych obecnych warunkach sanitarnych? 

Istnieje wiele teorii, które kwestionują założenia diety paleo, argumentując, że jest to dieta eliminacyjna, a człowiek pierwotny wcale nie miał długiego cyklu życia. Owszem, jest to prawda, lecz długość życia ludzi w okresie pelolitycznym nie warunkowalo jedzenie, lecz brak odpowiedniej higieny. To głównie choroby oraz niewielka wiedza w kwestii obróbki produktów surowych były odpowiedzialne za niedługi żywot pierwotnych osad. Przyjrzyjmy się bliżej założeniom tej diety.

Dieta paleo zasady

Skrót paleo pochodzi od słowa paleolityczny lub paleolityczna. Cała idea tej diety nawiązuje właśnie do tego okresu. Głównym założeniem jest niewystępowanie tych produktów lub dań, do których człowiek paleolitu nie miał dostępu. Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie żywności przetworzonej. Prehistoryczny człowiek nie miał pojęcia, czym jest olej palmowy, tłuszcze utwardzone oraz cukier przemysłowy. W tamtym okresie nie były znane produkty zbożowe i mleczne. Idąc tym tropem, z diety zostały wyeliminowane także rośliny strączkowe, co jest dobrą wiadomością dla osób zmagających się z problemami żołądkowymi po spożyciu tego typu białka. Korzystając z cateringu dietetycznego, zwykle otrzymamy 4-5 zbilansowanych posiłków paleo. 

Dieta paleo – co jeść?

Produkty, jakie są stosowane w diecie paleo, to głównie owoce, warzywa (bez strączków), ryby, mięso, jaja, orzechy oraz oleje nierafinowane. Już na pierwszy rzut oka można dostrzec, że są to produkty, które ofiarowała nam matka natura i nie mają za wiele wspólnego z przetwarzaniem. Posiłki warto sobie rozplanować według naszego indywidualnego rytmu dnia. W przypadku osób, które dużo trenują, zaleca się skorzystanie z diety samuraja, która pozwoli na szybszą regenerację po odbytych treningach dzięki większej zawartości węglowodanów.

Czego nie jeść?

Na diecie paleo należy się wystrzegać wszystkiego, co przetworzone. Wykluczeniem są wszelkiego rodzaju fast foody, słodycze, twarogi, pieczywo sklepowe, wypieki cukiernicze oraz lody przemysłowe wykonane na mleku lub jogurcie. Należy także unikać napojów wysoko skokowych, które nie są polecane w żadnej diecie, mającej na celu poprawę zdrowia. Wszelkiego rodzaju używki również nie przyczynią się do poprawy wyników zdrowotnych. Pułapką, na którą musimy uważać, są mięsa i wędliny kupowane w supermarketach. Bardzo często zawierają dużą ilość wypełniaczy, konserwantów oraz ulepszaczy smakowych.

Śniadanie paleo

Mimo że mamy różne podejście do śniadań, to w diecie paleo zaleca się ich spożywanie w niedługim czasie po przebudzeniu. W najczęstszym menu śniadaniowym znajdą się jaja w różnej postaci, mięso lub ryba, a także bogata ilość warzyw. Jaja mogą przybrać różną formę – jajecznica, jaja na twardo lub na miękko, a także sadzone. Zdrowa wersja szakszuki również jest alternatywą. Innym ciekawym połączeniem smakowym jest dodanie awokado do posiłku z jajkiem. Ważne jest, aby produkty pochodziły z pewnego źródła, np. od lokalnego rolnika. Z czasem każdy, kto jest na diecie paleo, zacznie odczuwać sytość po spożytych posiłkach. Zobacz, jak zahamować apetyt.

Przykładowe śniadanie paleo – omlet z mięsem i szpinakiem

Weźmy pod lupę szpinak, który niekoniecznie jest ulubieńcem każdego człowieka, ale jest bogaty w witaminę B3, jest źródłem cynku, a także dostarcza do naszego organizmu błonnik wraz z witaminą A, C, E i K. O mięsie oraz jajkach nie trzeba wspominać, ponieważ one obronią się same ;).

  • pokrój czosnek i podsmaż go na oliwie z oliwek,
  • dodaj np. wołowinę lub kurczaka w plastrach i smaż do momentu, aż mięso będzie gotowe,
  • dorzuć trochę i szpinaku i smaż tylko 2 minutki,
  • dodaj wcześniej wymieszane jajka i zalej patelnię,
  • przykryj całość pokrywkę, zmniejsz ogień na najmniejszy i poczekaj do momentu ścięcia jajek.

Twoje paleo śniadanie jest już gotowe. Całość możesz doprawić solą i pieprzem według własnych preferencji smakowych. Takie śniadanie możesz sobie serwować tak często, jak masz na to ochotę.

Dlaczego dieta paleo wyklucza zboża?

Spożywanie zbóż pojawiło się dopiero w epoce następnej, czyli neolicie. Człowiek paleolityczny nie znał zboża jako produktu spożywczego, dlatego też dieta paleo nie zakłada, że takowe produkty powinny się znaleźć w jej menu. Zapotrzebowanie na węglowodany zapewniają owoce i warzywa, których nie brakuje w diecie paleo. 

Zobacz również:  Podjadanie między posiłkami nie musi być problemem. Zobacz, po jakie przekąski warto sięgać!

Power Meal z nami nie zapomnisz o jedzeniu!

Jako catering dietetyczny pomagamy naszych Klientom odżywiać się zdrowo. Jeżeli chcesz zacząć, a nie masz czasu na dogłębne poznawanie wszystkich aspektów zdrowego odżywiania (o których większość nawet nie ma pojęcia), zamów naszą dietę z dostawą do domu!

Rabat 5% na zamówienie na kod POWER5