Dieta dash nie jest żadnym nowym odkryciem. Początki stosowania tej diety sięgają lat 90 ubiegłego wieku. Zajmuje czołowe miejsce w kategorii najzdrowszych diet świata, praktycznie na równi śródziemnomorską. Praktyka diety dash jest przede wszystkim polecana w przypadku problemów z nadciśnieniem tętnicznym.

Chcesz się dowiedzieć więcej o diecie przy nadciśnieniu? Kliknij nadciśnienie tętnicze dieta i przejdź do dedykowanego artykułu.

Problem nadciśnienia tętniczego dotyka nawet 1/3 populacji dorosłej. Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest w grupie ryzyka, to być może warto się zastanowić nad zmianą nawyków żywieniowych pod kątem poprawy zdrowia? Co więcej, dieta dash nie jest tylko ideologią. Jej skuteczność została udowodniona naukowo, a przygotowanie posiłków jest dziecinnie proste. Dieta ta nie wymaga żadnych specjalnych produktów, urządzeń do obróbki termicznej czy zaawansowanych umiejętności kulinarnych.

Dieta dash zasady

Zasady diety dash są bardzo zbliżone do diety śródziemnomorskiej. W tej diecie szczególny nacisk jest na konkretne składniki odżywcze, takie jak białko, błonnik pokarmowy, potas i wapń. Czynniki te są kluczowe w normalizacji, jeżeli zależy nam na wyrównaniu ciśnienia tętniczego. Podczas przygotowania posiłków uwaga powinna być skierowana na owoce, warzywa, ryby, chude mięsa oraz niezbyt duże ilości niskotłuszczowego nabiału. Jak w każdej diecie należy unikać produktów, które są powszechnie uznane za szkodliwe dla naszego zdrowia. Do tego zbioru zalicza się żywność przetworzoną, słodycze utwardzane olejem palmowym, duże ilości cukru rafinowanego, fast foody oraz wszelkie bary szybkiej obsługi o wątpliwej jakości serwowanych dań.

Dieta dash w teorii i zastosowaniu

Jaki jest więc sekret tej diety? Na jakie produkty zwracać uwagę, wybierając się na zakupy spożywcze? Być może Cię to zaskoczy, ale nie ma żadnych magicznych produktów, które musisz kupić. Dieta dash to bardziej sposób komponowania posiłków niż opieranie się na konkretnych składnikach i przyprawach. Lista zakupów, które powinno się wziąć pod uwagę to:

· Przede wszystkim świeże warzywa i owoce;
· Ryby: pstrąg, dorsz, makrela, śledź, sardynki;
· Strączki: cieciorka, soczewica, soja, groch i fasola;
· Mięso: indyk oraz kurczak bez skóry;
· Nabiał: kefir, maślanka, jogurt, twaróg, białe sery;
· Pieczywo: pełnoziarniste
· Kasze i ryż: jęczmienna, jaglana, gryczana, ryż brązowy;
· Makaron: pełnoziarnisty;
· Tłuszcze: wszelkiego rodzaju orzechy w naturalnej formie (nieprażone, bez soli i karmelu), pestki, oleje roślinne (głównie oliwa z oliwek i olej rzepakowy);
· Wszystkie przyprawy (poza mixami przypraw, gdzie często występują ulepszacze smakowe).

Co powinno się wyeliminować lub ograniczyć całkowicie? Jak w każdej stosowanej diecie, powinno się ograniczyć pewne dania bądź produkty. W przypadku diety dash należy sporadycznie spożywać czerwone mięso, żółtka jaj (do 4 razy w tygodniu) oraz pożywienie, które jest sztucznie nafaszerowane cukrem, czyli ciasta, drożdżówki, wyroby cukiernicze, słodkie napoje. Do diety dash nie pasują także kiszonki, wyroby puszkowane. W wielu przypadkach ten element może być zaskoczeniem, ale należy również ograniczyć alkohol ;).

Do listy produktów zakazanych włączamy dania, potrawy oraz produkty, które zawierają bardzo dużą ilość tłuszczu oraz soli – tłuste mięsa, sery żółte, fast food oraz słone chipsy, paluszki.

Jakie są efekty stosowania diety dash?

Dieta ma przede wszystkim charakter prozdrowotny, dlatego stosując się do jej zasad, mamy pewność, że przeciwdziałamy zawałowi serca i udaru mózgu. Utrzymanie odpowiedniej kaloryki pozwala na kontrolę otyłości i nadwagi. Zapobiegamy rozwojowi cukrzycy typu 2 oraz chorób nowotworowych. Wyraźna poprawa wyników badań pacjentów z chorobami sercowo-naczyniowymi pozwoliły diecie dash stać się jedną z niewielu diet, których skuteczność w walce ze stanami zapalnymi została uznana na całym świecie. Dieta nie jest lekiem, lecz jest bardzo pomocna w walce z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Czy na diecie dash można schudnąć?

Dieta dash nie jest dietą odchudzającą. Jej zadaniem jest poprawa zdrowia oraz walka z nadciśnieniem tętniczym. Osoby zdrowe także mogą ją stosować w celach prewencyjnych. Należy pamiętać, że to nie konkretna dieta warunkuje utratę kilogramów, lecz utrzymanie deficytu kalorycznego, który jesteśmy w stanie wytworzyć, będąc na jakiejkolwiek diecie. Stosując dietę dash oraz spożywając mniejszą ilość kalorii niż nasze zapotrzebowanie, zgubimy zbędne kilogramy. Nie popadaj także w skrajności. Zbyt duży deficyt może doprowadzić do efektu jojo oraz złych relacji z jedzeniem. Lepiej uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie dążyć do swoich celów sylwetkowych.

Nie zawracaj sobie tym głowy, Twój powiernik Powermeal zajmie się tym od początku do końca.

Stosując dietę dash, stawiasz na zdrowie i długie życie. Już teraz rozpocznij swój zdrowy tryb życia razem z Powermeal’em, który dostarczy dietę dash wprost pod Twoje drzwi! Twoim zadaniem jest obserwowanie poprawy samopoczucia, a całą resztę zostaw specjalistom w swoim fachu.

Zobacz również:  Podjadanie między posiłkami nie musi być problemem. Zobacz, po jakie przekąski warto sięgać!

Chcesz uniknąć błędów? Skorzystaj z pomocy profesjonalistów!

Jako catering dietetyczny pomagamy naszych Klientom odżywiać się zdrowo. Jeżeli chcesz zacząć, a nie masz czasu na dogłębne poznawanie wszystkich aspektów zdrowego odżywiania (o których większość nawet nie ma pojęcia), zamów naszą dietę z dostawą do domu!

Rabat 5% na zamówienie na kod POWER5