Masz niepohamowany apetyt, a uczucie głodu towarzyszy Ci przez cały czas? Jesteś na diecie obrotowej i gdzie się obrócisz, tam coś przekąsisz? Masz już dość ciągłego podjadania i chcesz być najedzony na dłuższy czas? Wspólnie zaradzimy temu problemowi! Okazuje się, że wielu osobom doczuka ten sam problem, ale nie każdy zamierza z nim walczyć. Sprawdź, co możesz zrobić, żeby Twoja lodówka nie otwierała się tak często!

Dlaczego ciągle towarzyszy Ci głód? 

Przeanalizuj swój dzień pod względem jedzenia. Być może podświadomie popełniasz błędy, które bezpośrednio wpływają na odczuwalny przez Ciebie głód? Zastanów się, ile jesz pełnych posiłków w ciągu dnia. Czy są one zbilansowane?  Czy w ciągu dnia nie spożywasz więcej przekąsek niż wartościowych posiłków? Przemyśl, jak dużo spożywasz produktów przetworzonych, które sycą tylko na niedługi czas? Bardzo duża część społeczeństwa walczy ze stresem poprzez jedzenie. Często odreagowują w ten sposób nieświadomie. Może zaliczasz się do tej grupy osób? Zajadanie jest też częstym zjawiskiem towarzyszącym przy rzuceniu palenia. Osoba, która rzuca palenie, jest przyzwyczajona do ruchu ręki w kierunku ust. Często wiąże się to z kilkoma dodatkowymi kilogramami, ale dzięki zdrowemu rozsądkowi i pomocy specjalisty możliwy jest powrót do zdrowia i to bez nadprogramowych cyferek na wadze. Ważna rada: unikaj chodzenia na zakupy, kiedy jesteś głodny. Udowodniono, że ludzie głodni kupują na zakupach więcej słodyczy i przekąsek niż osoba, która nie idzie z pustym żołądkiem.

Głód a apetyt

Musisz poznać zasadniczą różnicę między głodem a apetytem. Głód powstaje, kiedy nasz organizm domaga się kolejnej porcji kalorii. Jest to normalna potrzeba fizjologiczna, którą musimy zaspokoić. Jak się ma do tego wszystkiego apetyt? Apetyt pojawia się wtedy, kiedy czujesz, że jesteś pojedzony, ale jeszcze zmieścisz kawałek tego serniczka, który upiekła Ci babcia. Czy to grzech zjeść ciasto od babci, pieczone prosto od serca? Absolutnie nie! Objadanie się również nie jest grzechem, ale krzywdą dla Twojego organizmu. Zbyt duży apetyt może prowadzić do nadwagi lub nawet otyłości. Otyłość zaś jest prowodyrem wielu innych chorób, które bardzo często towarzyszą nam już do końca życia. O apetycie można powiedzieć wtedy, kiedy zjadamy coś, na co mamy ochotę, ale nie odczuwamy w tym czasie głodu. Jest to znana nam wszystkim sytuacja, kiedy zobaczymy jakiś produkt lub potrawę i sam widok cieknie nam ślinka. Nie ma wówczas znaczenia, kiedy zjedliśmy ostatni posiłek i czy jesteśmy głodni. Znasz to uczucie bardzo dobrze, prawda? 😉

Białko, białko, białko!

Zbilansowana dieta jest kluczem i odpowiedzią na wiele dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Posiłki powinny być zbilansowane. Co to właściwie znaczy? Każdy posiłek powinien się składać z białka, węglowodanów i tłuszczy. Jeśli chodzi o głód, to białko jest szczególnie ważnym elementem. Białko odpowiada za uczucie sytości. Dodanie białka w odpowiedniej ilości do każdego posiłku zmniejszy Twoją chęć podjadania i skuteczność diety obrotowej ;). Chęć podjadania powinna z czasem minąć, a uczucie głodu powinno ustąpić. Ważna jest także regularność posiłków

Burza hormonów

Jeśli mimo uregulowania posiłków ciągłe uczucie głodu dalej obniża Twój komfort życia i podwyższa liczby na wadze, to warto wziąć pod lupę hormony – grelina i leptyna. Grelina jest to tzw. hormon głodu, który wysyła sygnał do organizmu, że powinien zacząć być głodny. Leptyna odpowiada za uczucie sytości. Jej rolą jest powiedzenie organizmowi: “stop! Już jesteś najedzony”. Być może występuje u Ciebie problem o podłożu hormonalnym, któremu powinien przyjrzeć się lekarz. Powinien zasugerować badania, które pozwolą znaleźć źródło dyskomfortu. Pamiętaj, że magiczne tabletki nie istnieją, a zmienić możesz coś jedynie dzięki własnemu samozaparciu i motywacji. Zacznij od zmian podstaw, bez których nawet najdroższa tabletki świata nie będą działać. 

Zwolnij tempo

Żyjesz tak szybko, że nawet nie zdajesz sobie sprawy, że omijasz posiłki? Łatwiej Ci sięgnąć po szybką przekąskę niż przygotować obiad. Gdy przychodzisz do domu, stwierdzasz, że już nie opłaca się gotować o tej porze. Znasz ten scenariusz? Twój układ trawienny jest z tego powodu bardzo smutny. Nie poświęcasz mu wystarczająco dużo uwagi, co się odbija na Twoim kiepskim samopoczuciu. Nie stawiaj kariery ponad własne zdrowie. Skutki wiecznego stresu mogą być bardzo trudne do wyleczenia i odzyskania wewnętrznej równowagi. Powinieneś każdego dnia znaleźć około godzinę czasu na przygotowanie prostych posiłków, które możesz zabrać ze sobą następnego dnia do pracy. Być może musisz żyć w biegu, ale nie może na tym cierpieć cały Twój organizm. Wspieraj go, jak tylko możesz, a na pewno Ci się odwdzięczy większą efektywnością!

Panowanie nad apetytem nie jest łatwie. Może się to okazać dużo trudniejsze, kiedy osoba jest uzależniona od cukru lub innych ulepszaczy smakowych. Staraj się nie podjadać między posiłkami. Idź spać i wstawaj zawsze o tej samej porze. Unikaj szybkich i gotowych dań. Zamiast iść na kebaba lub chińskiego baru szybkiej obsługi, przygotuj sobie zdrowy posiłek poprzedniego wieczoru. 

Zobacz również:  Ile kosztuje catering dietetyczny?

Power Meal z nami nie zapomnisz o jedzeniu!

Jako catering dietetyczny pomagamy naszych Klientom odżywiać się zdrowo. Jeżeli chcesz zacząć, a nie masz czasu na dogłębne poznawanie wszystkich aspektów zdrowego odżywiania (o których większość nawet nie ma pojęcia), zamów naszą dietę z dostawą do domu!