Od jakiegoś czasu w świecie fitness często pojawiają się takie określenia jak dieta przy niedoczynności tarczycy lub dieta przy hashimoto. Powszechnie utarło się, że osobom zmagającym się z tymi chorobami dużo trudniej jest zrzucić nadprogramowe kilogramy, a także trudniej jest zmusić ciało do reagowania na różne bodźce, np. treningi na siłowni, mający na celu poprawę lub zmiany sylwetki. W ostatnich kilku latach coraz częściej mówi się o tych chorobach, ponieważ mają one nie tylko podłoże genetyczne, a również są efektem nieprawidłowego odżywiania oraz egzystowania w zanieczyszczonym środowisku. Nasza tarczyca bardzo nie lubi smogu oraz zanieczyszczonego różnymi metalami powietrza. 

Czym zatem jest choroba Hashimoto?

Choroba Hashimoto jest ściśle związana z pracą tarczycy, a zaburzenia pracy tarczycy mogą prowadzić do nadczynności tarczycy. Dieta przy nadczynności tarczycy jest inna niż w przypadku niedoczynności.  Tarczyca ma za zadanie syntezować hormony FT3 i FT4, czyli trójjodotyronina oraz tyroksyna z kalcytoniną. Te hormony odpowiadają w naszym organizmie za tempo metabolizmu oraz regulują pracę gospodarki wapniowo-fosforowej. Kiedy mamy do czynienia z niedoczynnością tarczycy, mówimy o niedostatecznej ilości hormonów produkowanych przez tarczycę. Badania pokazują, że częstym prowoderem niedoczynności tego gruczołu jest właśnie Hashimoto, które ma podłoże autoimmunologiczne. Opisując to zjawisko w skrócie, nasz organizm wytwarza przeciwciała przeciwko białkom tarczycy. Dochodzi do sytuacji, w której organizm zaczyna atakować sam siebie, a w tym przypadku cierpi na tym tarczyca. 

Istnieją także czynniki, które zwiększają wystąpienie choroby Hashimoto u danej osoby:

  • genetyka,
  • już obecnie występują inne choroby autoimmunologiczne,
  • być kobietą – niestety na tę przypadłość częściej choruje płeć piękna,
  • życie w ciągłym stresie,
  • wiek – chorobę diagnozuję się najczęściej między 30 a 50 rokiem życia.
  •  

Jakie są objawy Hashimoto?

Objawy Hashimoto ciężko nazwać typowymi, ponieważ są to także objawy wielu innych chorób lub zwykłego przemęczenia i przepracowania organizmu. Nie należy jednak ich bagatelizować i lepiej porozmawiać o nich z lekarzem. Do objawów opisywanych przez większość osób zalicza się:

  • pogorszenie stanu skóry – mniejsza elastyczność oraz większa suchość;
  • wypadanie włosów, łamliwość paznokci;
  • długo utrzymujące się pogorszenie samopoczucia i nastroju;
  • zwiększenie masy ciała pomimo braku zmian w odżywianiu;
  • przewlekłe zmęczenie oraz senność.

O ile kilkudniowe niewyspanie się nie powinno być powodem wizyty u lekarza, o tyle regularny sen trwający w przedziale 7-9 godzin zakończony brakiem chęci wstania z łóżka, jest powodem do skonsultowania tych objawów ze specjalistą.

Co jeść przy Hashimoto?

Zanim przystąpimy do wyboru diety, należy wykonać szereg badań, a następnie dobrać ze specjalistą odpowiednią formę leczenia farmakologicznego. Przy ciągłym zmęczeniu ciężko uzbierać chęci do spontanicznej aktywności fizycznej. Warto chwilkę poczekać aż organizm zacznie się “naprawiać”. Co więcej, nie ma idealnej diety dostosowanej do choroby Hashimoto. Zaleca się spożywanie mniejszej ilości kalorii ze względu na wolniejszą przemianę materii. Kaloryczność diety warto ustalić z dietetykiem lub lekarzem, jeżeli chcemy zająć się dietą na własną rękę. Należy pamiętać o jedzeniu zdrowych produktów oraz zbilansowanych posiłków.

Czego nie jeść przy Hashimoto? 

Jeszcze jakiś czas temu panowało przekonanie, że osoby z chorobą Hashimoto powinny się wystrzegać glutenu, ponieważ przyczynia się on do pogłębiania stanów zapalnych, rozszczelnienia  jelit itp. Obecnie stwierdzono, że u 1 na 62 osób z chorobą Hashimoto stwierdza się celiakię. To nie Hashimoto jest przeciwwskazaniem do spożywania glutenu, lecz celiakia. Niektórzy specjaliści profilaktycznie zalecają ograniczenie lub eliminację glutenu z diety. Brakuje dowodów naukowych, które potwierdzałyby bezpośredni związek glutenu z przebiegiem choroby Hashimoto.

Zaleca się ograniczenie produktów goitrogennych, które wpływają na wchłanialność jodu w organizmie, a jod korzystnie wpływa na pracę tarczycy. Do takich produktów zaliczamy tofu, kalafior, mleko sojowe, brokuły i inne warzywa kapustne. Gotowanie tych produktów zmniejsza ich właściwości wolotwórcze, co sprawia, że są mniej niebezpieczne dla naszego Hashimoto lub niedoczynności tarczycy. 

Oprócz jodu ważnym pierwiastkiem dla tarczycy jest selen, którego niedobór wpływa na efektywną produkcję hormonów tarczycy. Innymi istotnymi pierwiastkami są żelazo, witamina D oraz kwasy omega-3.

Zobacz również:  Dieta wysokotłuszczowa - kiedy tłuszcz odchudza i leczy?

Power Meal z nami nie zapomnisz o jedzeniu!

Jako catering dietetyczny pomagamy naszych Klientom odżywiać się zdrowo. Jeżeli chcesz zacząć, a nie masz czasu na dogłębne poznawanie wszystkich aspektów zdrowego odżywiania (o których większość nawet nie ma pojęcia), zamów naszą dietę z dostawą do domu!

Rabat 5% na zamówienie na kod POWER5