prawidłowa waga, wskaźnik BMI

Poprawne funkcjonowanie naszego organizmu w dużej mierze zależy od odpowiedniej diety. Sposób odżywiania wpływa na nasze zdrowie, warto więc zmienić złe nawyki i postawić na zdrowy styl życia jak najszybciej. W końcu zdrowie powinno być priorytetem! Niedowaga, jak i nadwaga nie jest dobra dla organizmu i może być przyczyną groźnych dolegliwości, w tym nawet chorób serca. Jak obliczyć wskaźnik BMI i w jaki sposób utrzymać prawidłową wagę?

Masa ciała — ciągła praca nad sobą czy geny?

Czy tendencja do tycia istnieje? Różnice w tym, jak ktoś szybko tyje bądź chudnie, mogą zależeć od predyspozycji genetycznych, natomiast nie są one aż tak znaczące. Na efektywność odchudzania lub utrzymywania prawidłowej wagi ciała wpływ mają:

  • sen
  • uzależnienie od używek (np. kawy, papierosów, alkoholu),
  • zawartość masy tkanki tłuszczowej,
  • ogólny styl życia (regularny sport, nawet taki najmniejszy).

Zacznij od małych kroków, tak aby się nie zniechęcić! Zauważysz od razu zmiany w swoim samopoczuciu!

Właściwy wskaźnik masy ciała — normy BMI (Body Mass Index)

Wskaźnik BMI, czyli indeks masy ciała — jedna z najpopularniejszych metod do sprawdzania prawidłowej wagi, która opracowana została już w 1832 roku i do dziś stosowana!

Wskaźnik BMI dopasowany jest do płci i wieku. Wzrost i waga to podstawowe parametry do obliczenia prawidłowej masy ciała w kilogramach. Wskaźnik BMI wylicza idealną wagę osób dorosłych. W przypadku osoby dorosłej do około 35 roku życia wyniki przedstawiają się następująco:

  • BMI < 18,5 – niedowaga,
  • BMI 18,5-24,99 – prawidłowa masa ciała,
  • BMI 25-29,99 – nadwaga,
  • BMI > 30 otyłość.

Warto jednak pamiętać, że u kobiet z przyczyn biologicznych zwykle występuje większa zawartość tkanki tłuszczowej niż u mężczyzn, którzy z kolei posiadają więcej mięśni.

Jeszcze innym sposobem na wyliczenie, czy nasza waga jest prawidłowa (w przypadku podejrzenia nadwagi) sprawdzić się może zmierzenie obwodu pasa. Obwód powyżej 88 cm u kobiet oraz 102 cm u mężczyzn uważa się za nadwagę.

Kalkulator BMI — jak obliczyć indeks masy ciała?

Jak obliczyć prawidłową wagę? Kiedyś potrzebne były wzory, dziś w kilka sekund otrzymasz gotowy wynik! Aby obliczyć BMI, warto skorzystać z gotowego kalkulatora online. Taki kalkulator BMI znajdziesz, np. tutaj. Jest on prosty w obsłudze! Wystarczy podać wzrost oraz aktualną wagę — nie musisz nawet interpretować wyniku, ponieważ nasz robot automatycznie opisze Ci Twoją sytuację!

A jak obliczanie prawidłowej masy ciała wygląda u kobiet w ciąży? W takiej sytuacji należy brać pod uwagę przyrost masy ciała związany z dzieckiem, które kobieta nosi pod sercem. Szacowany przyrost wagi w ciąży przedstawia się następująco:

  • do 14 tygodnia waga się nie zmienia,
  • od 14 do 20 tygodnia waga rośnie o ok. 2,5 kg,
  • od 20 do 30 tygodnia waga rośnie o ok. 5 kg,
  • od 30 do 36 tygodnia waga rośnie o ok. 2,5 kg,
  • od 36 do 40 tygodnia waga przestaje rosnąć.

Warto regularnie kontrolować swoje BMI, aby utrzymywać idealną wagę, a na dodatek uniknąć dolegliwości i groźnych chorób związanych nadwagą lub niedowagą.

Wahania wagi — przyczyny

Pamiętaj, aby kontrolować wagę ciała zawsze o tej samej porze — najlepiej rano, jeszcze przed śniadaniem! Nie lekceważ wahania wagi, ponieważ mogą one zwiastować lub przeobrazić się w groźne choroby.

Główne przyczyny wahania wagi ciała:

  • zaburzenia hormonalne,
  • zatrzymanie wody w organizmie — u kobiet zwłaszcza w czasie miesiączki,
  • zaparcia i problemy żołądkowo-jelitowe,
  • spożycie niektórych produktów, np. nabiału – zakwasza organizm, przez co następuje przyrost masy tkanki tłuszczowej w krótkim czasie.

Przyczyny i skutki zdrowotne nadwagi

Kiedy mamy do czynienia z nadwagą, która prowadzi do otyłości?

  • BMI w granicach 30-34,99 to otyłość I stopnia,
  • BMI od 35 do 39,99 oznacza otyłość II stopnia,
  • BMI powyżej 40 to otyłość III stopnia.

Takie wartości są już bardzo wysokie i wymagają kontaktu z lekarzem, specjalistą ds. żywienia oraz wykonania szczegółowych badań, pod kątem obecności innych dolegliwości i chorób.

Gdy cierpimy na nadwagę, zalecane jest odchudzanie – wprowadzenie w swoje codzienne życie zdrowych nawyków. Nadwaga to stan, który jeśli zamieni się w otyłość, może powodować choroby serca, nadciśnienie, cukrzycę typu 2, problemy z płodnością i wiele innych. Zareaguj w porę!

Niedowaga — ryzyko chorób

Na niedowagę cierpią osoby, których wynik BMI wskazuje mniej niż 18,5. Zwiększa się wtedy ryzyko obciążeń somatyczno-psychicznych. Niska waga ciała powoduje również choroby takie jak: anemia, arytmia (zaburzenia pracy serca, przez to, że jest osłabione), niskie tętno i ciśnienie krwi. Niedowagę może powodować złe odżywianie, ale również choroby nowotworowe, pasożytnicze, metaboliczne oraz zakaźne, typu AIDS i gruźlica.

prawidłowa waga

Prawidłowa waga u dzieci i młodzieży

Podczas intensywnego rozwoju zmienia się zawartość tkanki tłuszczowej, dlatego prawidłowa waga u dzieci jest szczególnie ważna. Kalkulatory BMI skierowane do dzieci i młodzieży do 18 roku życia wyglądają inaczej niż te dla osób dorosłych. Przede wszystkim stosuje się tutaj siatki centylowe, które pozwalają porównać wagę dziecka do dzieci w tym samym wieku tej samej płci. Siatki centylowe zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców dostępne są w internecie.

Jak często kontrolować wagę u dzieci i młodzieży do 18 roku życia? Zaleca się kontrolę co 6 miesięcy. Z biegiem czasu dziecko uczy się pewnych nawyków żywieniowych, często tych złych, które mogą mieć wpływ na późniejszy rozwój. Wcześnie zauważone zmiany można w porę zatrzymać jeszcze bez ingerencji lekarza.

Zdrowe odżywianie kluczem do zdrowego trybu życia

Najcenniejsze w życiu człowieka jest zdrowie. Warto więc zmienić swoje nawyki żywieniowe, jeśli do tej pory nie były one najlepsze. Odpowiednia dieta wesprze organizm w prawidłowym funkcjonowaniu i polepszy codzienne samopoczucie. W codziennej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim warzywa i owoce, produkty zbożowe, chude mięso oraz ryby, które są źródłem dobrych kwasów tłuszczowych. Wykluczyć trzeba produkty przetworzone, słone i słodkie przekąski, a także słodzone napoje.

Jeśli nie wiesz jak prawidłowo zbilansować swoją codzienną dietę, dieta pudełkowa Power Meal przychodzi z pomocą! Wystarczy wybrać konkretny rodzaj diety, a gotowe posiłki znajdziesz pod swoimi drzwiami każdego dnia! Kaloryczność dań możesz ustalić ze specjalistą ds. żywienia.

Nie zapomnij o regularnej aktywności fizycznej

Zrównoważona dieta to nie wszystko! Należy pamiętać również o aktywności fizycznej. Aktywność fizyczną warto wplatać w codzienne życie — wystarczą małe kroki jak wybieranie schodów zamiast windy! Sport nie musi oznaczać kilku godzin spędzonych na siłowni. Możesz zacząć od krótkich spacerów, nauki tańca lub kilkunastominutowej jogi. Co daje aktywność fizyczna? Wzmacnia siłę mięśniową, redukuje stres i wzmacnia pracę płuc, serca — ogólnego ukrwienia organów wewnętrznych.

Nawadniaj swój organizm

W zdrowej diecie uwzględnić trzeba także picie wody. Dorosły człowiek powinien wypijać średnio około 2 litrów wody dziennie. Dlaczego? Woda m.in. reguluje temperaturę ciała człowieka, wpływa na prawidłową pracę nerek oraz serca, a także zwiększa koncentrację w ciągu dnia. Jeśli nie lubisz smaku wody, wrzuć do niej ulubione owoce, np. truskawki, borówki, cytrynę, pomarańczę, zielonego ogórka. Możesz dodać również miętę lub szałwię. Woda będzie wtedy świetnym źródłem dodatkowych witamin. 

Rate this post
Kod na 5% znajomym dajesz, 5% z ich zamówienia do skarbonki dostajesz! Szczegóły w panelu.