Dieta bez laktozy od jakiegoś czasu zdominowała polski rynek. W sieci aż kipi od masy artykułów na ten temat, można skomponować sobie roczny jadłospis z gotowców przygotowanych przez sympatyków zdrowego odżywiania oraz zostać przytłoczonym na sklepowych półkach napisem BEZ LAKTOZY. Oczywiście nie powinniśmy decydować się na zupełne wykluczenie nabiału z diety, jeżeli nie mamy potwierdzenia tego w swoich badaniach. Oczywiście krótkotrwała eliminacja lub zmniejszenie ilości laktozy w diecie na pewno nie wyjdzie na złe, lecz pamiętajcie o potwierdzeniu swojej teorii u lekarza.

W dzisiejszym poście omówimy co to takiego ta laktoza, czym różni się od laktazy, podamy najpopularniejsze odmiany nietolerancji laktozy oraz zaproponujemy wygodne rozwiązanie, aby cieszyć się jedzeniem.

CO TO JEST LAKTOZA

Laktoza to inaczej cukier mleczny, a dokładniej dwucukier złożony z jednej cząsteczki glukozy i jednej galaktozy. Zdrowa osoba nie powinna przekroczyć 10% kalorii pochodzących z cukrów prostych, a osoby zmagające się z insulinoopornością, cukrzycą lub tendencją do tycia nie powinny spożywać mniej niż 5% cukrów zawartych w węglowodanach. Na etykietach laktozę znajdziemy ukrytą pod cukrami, które są zawarte w węglowodanach.

JAK ŻYĆ BEZ LAKTOZY

Dieta bez laktozy jest wymagająca. Eliminacja z jadłospisu oczywistych produktów jak mleko, jogurt, kefir i śmietanka do kawy może nawet przyjść wam z łatwością, lecz unikanie takich produktów, w których laktoza czai się pod różnymi postaciami, już będzie trudniejszym zadaniem.

Poniżej mała lista produktów, których należy unikać.

  • mleko krowie, mleko kozie, mleko owcze
  • mleko odtłuszczone
  • mleko w proszku
  • jogurt, kefir, maślanka, śmietana i inne przetwory mleczne pasteryzowane –
  • serwatka
  • sery żółte i sery pleśniowe (zawierają małą ilość laktozy – około 0,1 g laktozy na 100 g produktu, więc od czasu do czasu możesz je włączyć do diety) mozarella
  • sery białe (twaróg, feta, serek homogenizowany, serek wiejski, fromage, ziarnisty itp.)
  • śmietana, śmietanka do kawy
dieta bez laktozy

PRODUKTY BEZ LAKTOZY

Tak chętnie przez nas wybierana alternatywa, czyli mleko bez laktozy, jogurt bez laktozy, śmietana, serki, ser żółty i inne rzeczy ze sklepowych półek. Bez większego namysłu wsadzamy je do koszyków podczas zakupów, unikając przy tym wyrzutów sumienia, a zaspokajając swoje nawyki żywieniowe lub po prostu ochotę na tego typu produkty. Niestety produkty bez laktozy mają dla was ukrytą niespodziankę.

catering dietetyczny

Produkty bez laktozy mają wyższy indeks glikemiczny! I tak wybierając zdrową alternatywę na przestrzeni tygodnia nieświadomie, ładujemy sobie więcej kalorii niż chcemy. Dlatego jeżeli zdecydowaliśmy się ograniczyć lub wyeliminować laktozę z diety, takie produkty wybierajmy sporadycznie lub zamieńmy je na produkty roślinne jak mleko migdałowe, sojowe, tofu itp.

LAKTAZA – MÓJ WRÓG CZY SPRZYMIERZENIEC?

Laktaza to enzym, który pomaga nam w trawieniu laktozy. Produkowany jest w śluzówce jelita cienkiego. Tuż po urodzeniu działa on najefektywniej, lecz z biegiem lat produkcja tego enzymu maleje. Nietolerancja laktozy wynika z obniżoną produkcją tego enzymu w naszym organizmie. To, jakie mamy objawy i jak reagujemy na laktozę zależy od tego ile laktazy produkujemy.

Nietolerancja laktozy – odmiany
Nietolerancji laktozy możemy nabawić się w każdym wieku, choć dotyczy to zazwyczaj osób dorosłych. Oczywiście nietolerancja nie jest sytuacją zero-jedynkową – może być spowodowana również przez:
hipolaktazję (niewielka produkcja enzymu laktazy)
alaktazję (całkowity zanik produkcji enzymu).


UWAGA!
Musimy zdawać sobie sprawę, że samodzielna decyzja o wykluczeniu laktozy z diety może spowodować rozwój wtórnej nietolerancji laktozy. Dlatego, jeżeli przed rozpoczęciem eliminacji nie chorowaliśmy na nietolerancję to po długotrwałej diecie bez laktozy, możemy nabawić się prawdziwej nietolerancji. Organizm długotrwale pozbawiony kontaktu z laktozą zaprzestaje produkcji enzymu laktazy.
I miejmy świadomość, że wraz z odrzuceniem laktozy serwujemy sobie unikanie również najlepszego źródła wapnia, witamin B2 i B12, cynku, magnezu i białka.
Dostarczajmy je w formie suplementacji lub szukajmy ich w innych produktach jak zielone warzywa, migdały, figi, ryby, sezam, nasiona chia i inne.

DIETA BEZ LAKTOZY CATERING

Jak zdążyłeś zauważyć wprowadzenie do swojego życia diety bez laktozy to nie takie proste zadanie  jak ograniczenie słodyczy. Jeżeli odczuwasz dolegliwości związane z nietolerancją laktozy lub masz potwierdzoną nietolerancję przez lekarza to czas coś z tym zrobić.

Jeżeli chcesz ograniczyć spożywanie laktozy w 100% ale obawiasz się, że przeoczysz go w innych produktach spożywczych, powierz nam to zadanie! Nasz zespół zasila kilku dietetyków, którzy trzymają rękę na pulsie komponując dietę bez laktozy. Oprócz tego, że Twoje zdrowie się poprawi z cateringiem dietetycznym PowerMeal, to zyskasz przy tym piękną sylwetkę bez wyrzeczeń. Będziesz jeść każdego dnia zróżnicowane posiłki w pełni zbilansowane i do tego pyszne!

Powiązane
0